-


Idag har jag varit med om något häftigt!
Det började med ett meddelande på Messenger förra söndagen. En kvinna jag aldrig träffat skriver att hon köpt bilder på min släkt på loppis och sen forskat om den och fram till mig. Märkligt kändes det men jag svarade. Idag kom hon och hennes sambo, med bilderna och en hel uppsats om min släkt, på både min farmor och farfars sida!

Hon hade alltså hittat bilderna på möbelmagasinet i Katrineholm, de kom från farmors lägenhet som möbelmagasinet tömde på hennes möbler efter att hon gick bort. Min farfar hade på baksidan av bilderna skrivit vem det var och även födelsedatum och när de avlidit.  Så det fanns ju något att börja söka på. Hon bestämde sig för att använda min farmors mormor Selma som utgångspunkt.

Kvinnan som heter Anne, som köpte bilderna är väldigt förtjust i släktforskning och tog sig an att ta reda på så mycket hon kunde om människorna på bilderna. 
Hon läste en kurs om just släktforskning på universitetet och tog allt ihop som sin slutuppsats. 
Hon har alltså på både min farmor och farfars sida gått tillbaka flera led i släkten och skrivit ner var de bodde, vad de arbetade med, när de gifte sig, vilka barn de fick osv.

Det finns ett färdigt släktträd att bara fortsätta på och hon hade hittat tex. att min farmor sitt första levnadsår hette Ylvi och inte fick namnet Alvi förrens vid dopet ett år senare.  Hon hade gamla bouppteckningar med sig från långt tillbaka och min farmors förlossningsjournal från Kullbergska bla.

När hon sen kommit en bit så gick hon också framåt i tiden så hittade hon min faster på facebook och i sin tur min pappa och sen mig. Hon googlade mitt namn och kom in här, på bloggen, och läste igenom för att då hitta bilden på min farmor Alvi och min Alvi för att sen kontakta mig.

De var som sagt var här idag och det var två väldigt trevliga människor som vi spenderade några timmar med vid köksbordet och pratade främst om min släkt men sen allt mellan himmel och jord.
Så glad över allt jobb hon lagt ner och väldigt tacksam!

Bilden som hon skickade till mig vid första kontakten på min släkt.
(null)




Allmänt | |
Upp